Slovníček pojmů ze světa koleček
Většina koleček je zhotovená z polyuretanu. Všechna inline kolečka mají standardní šířku 24 mm, což zjednodušuje jejich výměnu.
Vlastnosti, které se u koleček sledují, jsou průměr, durometr (tvrdost), pružnost (rebound), adheze/přilnavost k povrchu, profil, odolnost, jádro (hub) a hmotnost. Detailní vysvětlení těchto pojmů najdeš právě v tomto průvodci.
Průměr
Průměr kolečka se udává v milimetrech (mm). Obvykle je tento údaj uvedený přímo na kolečku. Není-li tomu tak, lze kolečko snadno změřit.
Průměr kolečka má vliv na jízdní vlastnosti kolečka, jako jsou zrychlení versus rychlost, ovladatelnost versus směrová stabilita. Jaké jsou typické průměry pro různé typy koleček jsme znázornili v následujícím obrázku :
- Lepší zrychlení vs. Vyšší rychlosti
- Víc kontroly vs. Vyšší směrová stabilita
Tvrdost (durometr)
Tento termín se vztahuje na relativní tvrdost kolečka a popisuje se pomocí A-čísla. 100A je velmi tvrdé, 0A je naopak nejměkčí.
Tvrdost kolečka vypovídá o schopnosti kolečka absorbovat nárazy a také o jeho adhezy neboli přilnavosti k povrchu. Od durometru se také odvíjí životnost kolečka (jak rychle se guma „sjede“) a jeho rychlost. Jaké tvrdosti jsou typické pro různé typy koleček? Podívej se na následující obrázek:
- Lepší přilnavost vs. Delší životnost
- Nižší hmotnost vs. Vyšší hmotnost
- Absorbce nárazů vs. Vyšší rychlosti
Jiné alternativy měření tvrdosti
Existují jiné způsoby jak měřit tvrdost kolečka. Některé značky tedy používají své vlastní škály. Například kolečka Matter z USA používají škálu Footprint, kde označení F1 znamená „footprint 1“.
- F0 - odpovídá přibližně 88A
- F1 - odpovídá přibližně 85A
- F2 - odpovídá přibližně 84A
- F3 - odpovídá přibližně 83A
Tvrdosti na durometru A jsou měkčí než tvrdosti měřené na durometru B, škála B se blíží plastu/nylonu.
Pružnost
Faktor, který má největší vliv na rychlost otáčení kolečka. Pružnost kolečka znamená, s jak velkou silou bude jezdec při každém odrazu „tlačen“ dopředu (přeměna energie zatíženého kolečka na kinetickou energii). Pružnost, která se odvíjí zejména od použitého materiálu, se bohužel u koleček neuvádí. Vysoká pružnost je obvykle typická pro kolečka vyšší kvality, která se pohybují ve vyšších cenových třídách. Většina výrobců označuje tato dražší kolečka s větší pružností zkratkou SHR — Super High Rebound urethane.
Adheze neboli přilnavost
Přilnavost je velmi důležitá pro rychlostní bruslení a kolečkový hokej, jelikož díky dobré přilnavosti k povrchu lze rychle zastavit a provádět ostré zatáčky. Adheze se odvíjí od použitého materiálu a jeho tvrdosti. Ale záleží také na typu povrchu (asfalt, halové bruslení, vlhkost, …), a proto profi bruslaři s sebou vozí kolečka s různou přilnavostí pro různé typy povrchů.
Profil
Průřez kolečkem se označuje jako profil. Úzký profil znamená méně kontaktu s povrchem a vyšší rychlost, zatímco širší profil se dostává do kontaktu s povrchem více, a tudíž zaručuje lepší ovladatelnost. Podívej se na typické profily koleček různých typů:
- Aggressive - Hockey - Fitness - Speed
- Plochý profil - Zakulacený profil - Úzký profil
- Větší ovladatelnost - Vyšší rychlost
Životnost
Životnost koleček je přímo úměrná tvrdosti koleček a průměru koleček, ale rychlost opotřebené také ovlivňuje kvalita použitého polyuretanu — gumového materiálu kolečka. Pokud hraješ kolečkový hokej, je kvalita koleček zásadní. Pokud nezvolíš dobrou kvalitu, kolečka se „sjedou“ po několika hodinách.
Jádro
Jádro kolečka se také označuje náboj. Jedná se o střed kolečka, kde jsou také umístěná ložiska. Jádro je zpravidla z tvrdého plastu nebo hliníku, a má-li kolečko podávat maximální výkony, jádro musí být odolné a lehké. Existují různé typy nábojů, každý se specifickou stabilitou a hmotností.
Kolečka s pevným jádrem mají masivní střed, a jsou tudíž velmi odolná. Paprskové jádro jsou lehčí, ale nejsou tak odolná. Kolečka s dutým jádrem jsou kompromisem mezi nízkou hmotností a odolností (nejsou tak pevná jako s plným jádrem).
Hmotnost
Hmotnost kolečka také zásadně ovlivňuje rychlost, s jakou se otáčí. Nižší hmotnost znamená, že k roztočení koleček stačí méně energie.